Saturday, November 2, 2019
Public Access


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Category: All

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November 2019
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08:00  
09:00 [09:00-12:00] Vernissage de Tess Dumon "A Thing of Beauty is a Joy Forever"
Location:
Shanghai
上海
Shanghai
Shanghai
China
Description:
Vernissage de Tess Dumon "A Thing of Beauty is a Joy Forever"

Galerie DUMONTEIL
requests the honour of your presence at the opening reception of
TESS DUMON 苔丝·杜蒙

A Thing of Beauty is a Joy Forever
美是永恒的喜悦
2019. 11. 03 > 12. 29
Opening Reception on 2 November, 5-8 pm

Galerie Dumonteil Shanghai is pleased to present "A Thing of Beauty is a Joy Forever", the solo exhibition of Tess Dumon, marking this brilliant French emerging artist's debut in China. The exhibition features most of the artist's recent creations including dozens of gouache paintings and several monumental sculptures, most of which were made during her residency in Shanghai.

Vernissage de Tess Dumon "A Thing of Beauty is a Joy Forever"

"A Thing of Beauty Is a Joy Forever" originates from John Keat's long poem "Endymion", in which he describes that something beautiful will give pleasure long after it ceases to exist. The exhibition encourages the viewers to embrace all the lovely tales in our lives and throughout history, searching for the universal in the particular, the endurable in the ephemeral, from beliefs and legends that survive thousands of years to emotions and relationships that last beyond the limit of time.

杜梦堂荣幸呈现苔丝·杜蒙(Tess Dumon)个展"美是永恒的喜悦",此次也是这位法国新秀在国内的首次个展,展出的作品均为其近期的最新创作,其中包括在上海驻地完成的十多件水粉作品和数件大型雕塑作品。"美是永恒的喜悦"源自浪漫派诗人约翰·济慈(John Keats)的长诗《恩底弥翁》(Endymion),济慈认为喜悦是我们的感官与美的事物的结合,而美是获得永恒的源泉。展览借此鼓励观众从我们的生活中和历史的长河中去感受那些美妙的故事,从流传千年的传说和信仰到超越时间维度的情感和思绪,寻找特性中的共性,瞬间中的永恒。

Vernissage de Tess Dumon "A Thing of Beauty is a Joy Forever"

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15:00 [15:00-18:00] Dédicace par Marc Bati du livre "Trajectoire"
Location:
Galerie Barbier
10, rue Choron
75009 Paris
M° Notre-Dame-de-Lorette, Saint-Georges, Cadet
France
Mobile : +33 (0)6 80 06 29 95
Mail : info@galeriebarbier.com
Internet Site : www.galeriebarbier.com
Description:
À l'occasion de l'exposition qui lui est consacrée, Marc Bati viendra dédicacer le livre Trajectoire (ce titre uniquement) le samedi 2 novembre de 15h à 18h.


Dans le cadre de l'exposition de Marc Bati "Trajectoire"

Du 11 octobre au 2 novembre

À l'occasion de l'exposition de Marc Bati qui aura lieu du 11 octobre au 2 novembre prochain, la galerie publie Trajectoire, catalogue de l'exposition et monographie de l'artiste en tirage limité à 175 exemplaires, accompagnés d'une digigraphie numérotée et signée.
Les planches originales de La nuit de l'étoile (Ed Aedena, 1986) y sont reproduites ainsi que des dessins originaux récents, témoignant de la puissance de son imagination et de son talent graphique.

Vernissage de Marc Bati "Trajectoire"

[15:00-20:00] Finissage de Thierry Sorin "I Am Punk"
Location:
Champs-sur-Marne
Champs-sur-Marne
77420 Champs-sur-Marne
M° RER A Noisy-Champs
France
Internet Site : www.ville-champssurmarne.fr
Description:
Ancien presbytère
Rue de la Mairie

Exposition du 12 octobre au 2 novembre 2019
Vernissage mardi 15 octobre de 18h à 21h
Finissage samedi 2 novembre de 15h à 20h

Commissariat d'exposition Isabelle Lambert-Sorin

« Pop Art », collages et photographie.

Thierry Sorin, artiste campésien graphiste de formation, plasticien autodidacte, présente une installation originale sous forme de parcours présentant des œuvres à divers stades de réalisation.

[15:00-21:00] Finissage de l'exposition "Arbres de Guerre"
Location:
Photo Doc. Galerie
chez Atelier Jean-Pascal Laux
9, rue Charlot
Hôtel de Retz
ESC B à gauche / 1er étage droite
75003 Paris
M° Saint-Sébastien - Froissart, Filles du Calvaire, Saint-Paul, Rambuteau
France
Mail : photodoc365@gmail.com
Internet Site : www.photodocparis.com
Description:
Finissage de l'exposition "Arbres de Guerre"

Raphaël Dallaporta, Thomas Lemut, Anaïs Tondeur

Vernissage le samedi 5 octobre 2019 de 15h à 21h
Exposition du 5 octobre au 2 novembre 2019
du mercredi au samedi de 14h à 19h

Je raisonne plus en sylviculteur... en fait une forêt c'est un jardin...il n'y a plus de forêts primaires en Europe depuis perpète, il y en a une à la frontière de Biélorussie et de Pologne, mais il n'y en a plus...ça fait très longtemps que les forêts, en Europe, sont des forêts cultivées... on fait un jardin, sauf que, au lieu que le jardin ait un cycle saisonnier, là, l'arbre a un cycle qui dépasse le cycle de l'homme, de la vie et de la mort de l'homme...
Thomas Lemut

Vernissage de l'exposition "Arbres de Guerre"

[15:00-19:00] Rencontre avec Caroline Deruas et Marie Losier
Location:
Galerie Cinema - Anne-Dominique Toussaint
26, rue Saint-Claude
75003 Paris
M° Saint-Sébastien - Froissart
France
Phone : +33 (0)1 40 27 09 22
Mail : contact@galeriecinema.com
Internet Site : www.galerie-cinema.com
Description:
Dans le cadre de l'exposition "La Société du Spectral"

un group show de Caroline Deruas, Bertrand Mandico, Marie Losier, Yann Gonzalez et Alain José Garcia Vergara

Du 9 octobre au 9 novembre

On pourra notamment y découvrir un panorama des œuvres de Bertrand Mandico et un clip inédit de Yann Gonzalez.
Si dès qu'on vous parle art contemporain, vous pensez immédiatement ennui intersidéral, toiles blanches dénuées de sens et explications soporifiques douteuses, on a de quoi vous donner tort avec cette expo intitulée La Société Spectrale qui risque de remettre en cause vos certitudes bien établies. La Galerie Cinema d'Anne-Dominique Toussaint propose de découvrir du 9 octobre au 9 novembre une installation pensée par un collectif de jeunes artistes dont la rencontre devrait donner des œuvres complètement folles, avant-gardistes et expérimentales.

Au programme : une série de collages sensuels et oniriques de Caroline Deruas-Garrel, collaboratrice aux scénarios des quatre derniers films de Philippe Garrel mais aussi lauréate du Léopard d'argent du festival de Locarno pour son court-métrage Les Enfants de la nuit. Elle fera intervenir des amis cinéastes attachés à rompre avec le réalisme. Marie Losier intégrera aussi ce group show pour exposer ses immenses dessins : l'occasion de découvrir le travail plastique de cette figure de la scène underground new-yorkaise, peuplé de personnages burlesques et féeriques. On pourra aussi voir une vidéo inédite de Yann Gonzalez et d'Alain José Garcia, dont les univers communs qui allient romantisme baroque et sexualité exacerbée promettent une expérience singulière. Bertrand Mandico a lui aussi répondu présent à cette invitation festive. Histoire de repousser toujours plus loin les limites entre les arts et vivre une immersion unique dans son étrange univers érotique et gothique, on vous conseille de passer, puisqu'un panorama de ses pratiques (de la photographie au dessin en passant par l'écriture) sera présenté.


[16:00-19:00] Signature par L'Atlas du livre "Lines of divergence"
Location:
Galerie Brugier-Rigail
Art Partner Galerie
40, rue Volta
75003 Paris
M° Arts et Métiers
France
Phone : +33 (0)1 42 77 09 00
Mobile : +33 (0)6 99 42 10 50
Fax : +33 (0)1 42 77 09 00
Mail : contact@artpartnergalerie.com
Internet Site : www.artpartnergalerie.com
Description:
Dans le cadre de l'exposition de L'Atlas "Lines of divergence"

du 10 octobre au 2 novembre

En octobre, venez vous perdre dans les visions labyrinthiques de L'Atlas, ces méandres bicolores qui constituent le cœur de sa nouvelle exposition, « Lines of divergence », accueillie par la Galerie Brugier-Rigail à partir du 10 octobre prochain. Œuvres inédites pour un évènement qui, de par son ampleur, l'est tout autant, performance et séance de signature de l'artiste : le mois à venir promet d'être riche en créativité. Vernissage le 10 octobre à partir de 18h.
Paris en octobre se fait le théâtre de la scène artistique contemporaine : expositions, foires et salons se liguent pour parer l'automne de magie et de couleurs - et la Galerie Brugier-Rigail ne manque pas de participer à la fête ! Nous serons ainsi présents sr deux évènements majeurs : URBAN ART FAIR Solo Show, du 15 au 20 octobre, avec un solo show consacré à JonOne, et Art Elysées, du 16 au 21 octobre. Sur ce salon, voisin de la FIAC, nous vous proposerons une exposition de prestige où se côtoieront des œuvres de Keith Haring, Jean-Michel Basquiat, Nick Walker, JonOne et Speedy Graphito.

Vernissage-performance de L'Atlas "LINES OF DIVERGENCE"

Vernissage-performance de L'Atlas "LINES OF DIVERGENCE"
Surface, Ripple, Wave
Aérosol sur toile - 2019
150x200cm
Signée et titrée au dos

Vernissage-performance de L'Atlas "LINES OF DIVERGENCE"
Bent Out of shape II
Aérosol sur toile
155 x 135cm, 2019
Signée et titrée au dos

Vernissage-performance de L'Atlas "LINES OF DIVERGENCE"
Split duality II
Aérosol sur toile
160 x 100 cm, 2019
Signée et titrée au dos

Vernissage-performance de L'Atlas "LINES OF DIVERGENCE"
Sky dust
Aérosol sur toile
120 x 60 cm, 2019
Signée et titrée au dos

[16:00-21:00] Vernissage de Gilles Berquet "I'll be your mirror"
Location:
Galerie Bertrand Grimont
42-44, rue de Montmorency
75003 Paris
M° Rambuteau, Arts et Métiers
France
Phone : +33 (0)1 42 71 30 87
Mobile : +33 (0)6 85 45 01 30
Mail : info@bertrandgrimont.com
Internet Site : www.bertrandgrimont.com
Description:
au 43, rue de Montmorency

02/11/2019 - 31/11/2019
vernissage le samedi 2 novembre à partir de 16h

"Pour sa première exposition à la Galerie Bertrand Grimont, Gilles Berquet revient sur plusieurs années de travail et propose un accrochage sériel mâtiné d'une touche d'humour surréaliste. Et si son exposition emprunte son titre à une célèbre chanson du Velvet Underground (I'll Be Your Mirror, 1966) évoquant un amour inconditionnel et soumis - le mot miroir est, ici, à comprendre au pluriel."

Thibaut de Ruyter

Vernissage de Gilles Berquet "I'll be your mirror"

Vernissage de Gilles Berquet "I'll be your mirror"
Gilles Berquet, Le rideau vert

[16:00-21:00] Vernissage de Lukas Hoffmann "Point and Shoot"
Location:
Galerie Bertrand Grimont
42-44, rue de Montmorency
75003 Paris
M° Rambuteau, Arts et Métiers
France
Phone : +33 (0)1 42 71 30 87
Mobile : +33 (0)6 85 45 01 30
Mail : info@bertrandgrimont.com
Internet Site : www.bertrandgrimont.com
Description:
au 42, rue de Montmorency

02//2019 - 31/12/2019
vernissage le samedi 2 novembre à partir de 16h

"Pour sa deuxième exposition personnelle à la Galerie Bertrand Grimont, Lukas Hoffmann expérimente une photographie plus dynamique et, en apparence, plus spontanée qui s'inscrit dans le genre de la Street Photography. Pendant deux étés et des centaines de photos volées, le photographe est ainsi devenu un arpenteur, un human-catching, empruntant à l'éthologie une conduite du regard. C'est alors le début d'une véritable performance qui se transforme en traque et amorce un art du pistage."

Marion Zilio

Vernissage de Lukas Hoffmann "Point and Shoot"
Lukas Hoffmann, Strassenbild XII, 2019

[16:00-19:00] Vernissage de l'exposition "Corps formels: Fernand Fonssagrives / Noé Sendas"
Location:
Galerie Miranda
fine photography & selected books
21, rue du Château d'Eau
75010 Paris
M° République
France
Phone : +33 (0)1 40 38 36 53
Mail : enquiries@galeriemiranda.com
Internet Site : www.galeriemiranda.com
Description:
Exhibition until 9 December

Galerie Miranda and Michael Hoppen Gallery present another photographic dialogue, this time between the formal black and white photographs of Lisa Fonssagrives by Fernand Fonssagrives and manipulated works by Noé Sendas, the former's sensual compositions from the 1950s contrasting beautifully with the sophisticated and witty scenarios of Sendas' most recent works.

Fernand Fonssagrives (1910 - 2003, France) Born in 1910 to a sculptor father and a musician mother, Fonssagrives was raised by them to do the things he most loved: science, art, sports, gymnastics and dance. He moved to America at the age of 18 to continue his studies of dance and returned to Europe at the age of 21 for military service. In 1935 he met the young Swedish dancer Lisa Bergstrom who would became his dance partner then his wife: Lisa Fonssagrives, who would later marry Irving Penn. Fernand Fonssagrives' most memorable work traces their unique partnership, captured in sublime black and white chiaroscuro nudes formalized by a geometric play of light and shadow, that created a precedent at the time, much imitated since. Galerie Miranda will present a selection of signed artist prints of key works from the 1950s, exhibited in Paris for the first time

Noé Sendas (b. 1972, Belgium, lives and works in Berlin) Noé Sendas began exhibiting his work in the late nineties. He resorts to different means of expression: video, sculpture, collage, drawing and photography. Explicit and implicit references to artists and literary, cinematic, or musical creations are part of his raw materials. Rooted in cinematic and literary references, his images depict phantom-like, partial figures whose heads and limbs appear to be invisible, or which have seemingly blended into furniture or walls. Drawing upon photographic modernism, abstraction and surrealism, his staged, partly erased human bodies directly and indirectly reference Dora Maar and Man Ray, John Baldessari and Guy Bourdin, Robert Gober and John Stezaker. For the first time in Paris, Galerie Miranda will present selected works from Noé Sendas' 2015 body of work "Wallpaper* Girl". In November 2019, Noé Sendas' work will also be presented at the contemporary photography salon approche.

Vernissage de l'exposition "Corps formels: Fernand Fonssagrives / Noé Sendas"

[16:00-20:00] Vernissage de l'exposition "L'Italie au Bateau-Lavoir"
Location:
Montmartre
Montmartre
75018 Paris
M° Abbesses, Lamarck - Caulaincourt, Pigalle, Anvers, Château Rouge
France
Description:
Atelier du Bateau-Lavoir
6, rue Garreau - 75018 Paris
Interphone "Salle d'expo"
Métro Abbesses ou Blanche

L'Italie au Bateau-Lavoir
Christophe Beauregard / Paolo Meoni
En collaboration avec Die Mauer, Italie

Vernissage
samedi 2 novembre de 16h à 20h

Exposition du mardi 5 au samedi 9 novembre de 14h à 19h

Rendez-vous samedi pour le vernissage de l'exposition : L'Italie au Bateau-Lavoir.
Dialogue entre les oeuvres de Christophe Beauregard et Paolo Meoni au Bateau-Lavoir, lieu mythique de l'art moderne à Paris.

Entre culture savante et populaire, Christophe Beauregard s'intéresse aux identités et aux passions ordinaires de femmes et d'hommes anonymes.
Les clichés de Christophe Beauregard montrent comment le corps fait les frais de l'obsession contemporaine de donner un sens à son existence. Entre culture savante et culture populaire, il s'intéresse aux identités et aux passions ordinaires de femmes et d'hommes anonymes.

Quant à Paolo Meoni, artiste italien, il s'applique à troubler la vision du spectateur et empêche ainsi un décodage immédiat de l'image de départ.
Le travail de Paolo Meoni est basé sur l'investigation et l'utilisation de la photographie et de la vidéo. Par un travail sur l'épaisseur de l'image, il s'applique à troubler la vision du spectateur. L'artiste s'attache à la modulation de celle-ci afin de ne pas permettre un décodage immédiat de l'image de départ.

Vernissage de l'exposition "L'Italie au Bateau-Lavoir"



[17:00-19:00] Finissage de Martin Faure "Paysages Émergents"
Location:
La Galerie du C.R.O.U.S. de Paris
11, rue des Beaux-Arts
75006 Paris
M° Saint-Germain-des-Prés, Mabillon
France
Phone : +33 (0)1 43 54 10 99
Fax : +33 (0)1 43 54 10 99
Mail : galerie@crous-paris.fr
Internet Site : www.crous-paris.fr/article.asp?idcat=AABD
Description:
EXPOSITION // 24 octobre au 2 novembre 2019
VERNISSAGE // jeudi 24 octobre de 18h à 21h

Si l'on considère que la peinture était une forme de fouille archéologique. Que sur la toile émerge sensiblement le squelette de la pensée qui s'anime. Une création perpétuelle, instinctive, qui au bout d'un moment trouve son écriture propre et se cristallise dans des strates métaphysiques. Dans le silence de la contemplation, par la simplicité des températures et des objets dépeints dans l'œuvre de Martin Faure, la peinture vous regarde et vous laisse libre dans son espace.

https://www.martinfaure.com

Vernissage de Martin Faure "Paysages Émergents"




[18:00-21:45] Nocturne du Musée du Louvre
Location:
Musée du Louvre
Place du Carrousel
75058 Paris Cedex 01
M° Palais Royal - Musée du Louvre
France
Phone : +33 (0)1 40 20 50 50
Fax : +33 (0)1 40 20 54 52
Internet Site : www.louvre.fr
Description:
Tous les 1ers samedis du mois de 18h à 21h45.

Dès janvier 2019, l'entrée est gratuite au Musée du Louvre, non pas le 1er dimanche du mois comme à son habitude mais le 1er samedi du mois de 18h à 21h45. Une occasion de visiter les merveilles de cet exceptionnel musée en nocturne !

Ses collections sont réparties en 8 départements : Antiquités orientales, égyptiennes, grecques, étrusques et romaines, Peintures, Sculptures, Objets d'art, Arts de l'Islam et Arts graphiques du Moyen Age jusqu'à 1848.

Accès libre et gratuit.

[18:00-21:00] Vernissage de SOTEN
Location:
Le M.U.R.
Modulable, Urbain et Réactif
109, rue Oberkampf
croisement des rues Saint-Maur et Oberkampf
75011 Paris
M° Parmentier, rue Saint-Maur, Ménilmontant
France
Mobile : +33 (0)6 17 76 28 36
Mail : associationlemur@gmail.com
Internet Site : lemur.asso.fr
Description:
Vernissage de SOTEN

[18:00-21:00] Vernissage de l'exposition "Passe, Passera"
Location:
Galerie des Ateliers d'Artistes de Belleville
Le DADA de Belleville
1, rue Francis Picabia
75020 Paris
M° Couronnes
France
Phone : +33 (0)1 77 12 63 13
Fax : +33 (0)1 46 36 44 09
Mail : contact@ateliers-artistes-belleville.org
Internet Site : www.ateliers-artistes-belleville.org
Description:
Les Ateliers d'Artistes de Belleville présentent :
Exposition Passe, Passera
Parcours d'art, 25 artistes, 9 lieux

Du 31 octobre au 11 novembre 2019
Vernissage le samedi 2 novembre à partir de 18h à la galerie des AAB
Ouvert du jeudi au dimanche de 14h à 20h
et le lundi 11 novembre de 14h à 18h

Le passage du temps et la mort sont des thèmes privilégiés dans la représentation artistique. Ces thèmes jalonnent l'histoire de l'art dans toutes ses disciplines. Si les vanités sont la représentation majeure du bref passage humain sur terre, « Passe, passera » aura pour sujet l'exploration des possibles formalisations de la fuite du temps comme transition vers l'au-delà. Le projet Passe, Passera se développe dans 9 lieux de l'Est Parisien. Possible mélancolie qui plane sur l'existence fragile ou fantasme d'immortalité qui permet toutes les mutations, les artistes donnent à voir une radiographie temporelle aussi bien sociale que poétique, fragile que totémique, tragique qu'humoristique, pour appréhender la mort. Passera-t-il à travers ou reviendra-t-il de loin? Le public se verra proposer une promenade en plusieurs étapes, où le temps sera suspendu et approchera l'irreprésentable...

Avec : Jean-Christophe Adenis, Anne Basaille, Natasha de Betak, José Castillo, André Chabot, Delphine Épron, Rebecca Gruel, Marie-Danielle Koechlin, Jean-Pierre Lourdeau, Kristen Meller, Emma Nony, Mathias Mongin, Nicole Pavlowsky, Lou Perdu, Traute Schamljohann, Raùl Velasco et le Collectif Promenons-nous (Hermine Anthoine, Maura du Passage, Anne Delattre).

#passepassera

Parcours d'art sur le thème de la mort dans des lieux de culture, de soutien psychologique et de culte, dans Paris 20:
- LE CENRE DE PRÉVENTION DE SUICIDE (CPS)
3, rue Jean-Baptiste Dumay
- GALERIE POUR L'ESTAMPE ET L'ART POPULAIRE
49bis, rue des Cascades
- GALERIE EKO SATO
57, rue des Cascades
- GALERIE OBLIQUE NUAGE
19, rue de la Mare
- GALERIE DES AAB
1bis, rue Francis Picabia
- STRATA'J'M
86, rue des Couronnes
- MAISON RÉBILLON
27-29, bd de Ménilmontant
- BASILIQUE NOTRE DAME DU PERPÉTUEL SECOURS
55, bd de Ménilmontant
- CIMITIÈRE DU PÈRE LACHAISE
Chapelle de la Mémoire Nécropolitaine, Avenue de la Chapelle, 20e Division

Vernissage de l'exposition "Passe, Passera"
Vernissage de l'exposition "Passe, Passera"
Vernissage de l'exposition "Passe, Passera"
Vernissage de l'exposition "Passe, Passera"

[18:00-22:00] Vernissage de l'exposition "les quatre saisons"
Location:
Galerie Libre Est L'Art
52, rue Notre Dame de Nazareth
75003 Paris
M° Temple, Arts et Métiers, République
France
Mobile : +33 (0)6 50 53 34 40
Mail : galerie.libre_est_lart@yahoo.com
Internet Site : www.galerie-libre-est-lart.com
Description:
Vernissage de l'exposition "les quatre saisons"

[18:00-21:00] Vernissage de l'exposition collective des artistes africains et canariens
Location:
Galerie Art' et Miss
14, rue Sainte-Anastase
75003 Paris
M° Saint-Sébastien - Froissart, Chemin Vert, Saint-Paul
France
Phone : +33 (0)1 43 57 37 42
Fax : +33 (0)8 21 90 17 48
Mail : artetmiss@free.fr
Internet Site : www.artetmiss.fr
Description:
Du 2 au 9 novembre

[18:30-19:30] Conversation avec François-Xavier Gbré et Yo-Yo Gonthier
Location:
Centre Pompidou
Musée National d'Art Moderne - Beaubourg
Place Georges Pompidou
19, rue Beaubourg
75191 Paris Cedex 04
M° Rambuteau, Hôtel de Ville, Châtelet
France
Phone : +33 (0)1 44 78 12 33
Fax : +33 (0)1 44 78 13 03
Internet Site : www.centrepompidou.fr
Description:
Cosmopolis#2 François-Xavier Gbré et Yo-Yo Gonthier

De Prizren au Kosovo à Bondoukou en Côte d'Ivoire, des Pyrénées aux rives du fleuve Niger, les recherches des artistes François-Xavier Gbré et Yo-Yo Gonthier dessine une archéologie entre-mondes, décelant dans le paysage les contradictions d'un monde moderne conformiste tout en révélant la résurgence d'harmonies très anciennes.

Créé en tant que plateforme au Centre Pompidou en 2016, Cosmopolis met l'accent sur des pratiques artistiques contemporaines basées sur la recherche, collaboratives et interdisciplinaires. À travers des résidences, des expositions, des programmes discursifs et des publications, Cosmopolis se construit avec des artistes qui s'engagent dans la production de relations et l'échange de savoirs, participant à une résurgence d'intérêt pour les approches cosmopolitiques.(...) Artistes et penseurs critiques abordent des questions de diversité technologique, d'échelle et de valeur sociale, réaffirmant d'autres modes d'existence, d'autres articulations géographiques et d'autres cosmologies. (...)

Kathryn Weir
Directrice et commissaire en chef Cosmopolis






[20:30-23:00] Vernissage de l'exposition "Vent Frais" By Lady Fox
Location:
Le Renard Doré
41, rue Jussieu
75005 Paris
M° Jussieu, Cardinal Lemoine
France
Mail : librairielerenarddore@gmail.com
Internet Site : boutique.lerenarddore.fr
Description:
Après vous avoir dévoilé hier la nouvelle affiche hommage « L'enfant et le Renard », en hommage à « L'enfant et le maudit » chez komikku, le Renard Doré vous propose un événement exceptionnel autour de son artiste : By Lady Fox !

Le samedi 2 Novembre, nous vous proposons de rencontrer By Lady Fox à travers une exposition autour du travail des illustrations réalisées pour les lyrics vidéos de Cécile Corbel dans le cadre de son album « Enfant du vent » ! Vous connaissez bien entendu Cécile Corbel puisque c'est elle qui a réalisé la musique du film « Arietty, le petit monde des chapardeurs » pour les studios Ghibli ! Le monde de By Lady Fox, c'est un monde de magie, de poésie, de saisonnalité. Une émotion sincère et délicate !

Vernissage de l'exposition "Vent Frais" By Lady Fox








[22:00-23:55] Le Tribunal Birthday Party 3
Location:
Chacha Club
Mona Lisa
47, rue Berger
75001 Paris
M° Louvre - Rivoli, Les Halles
France
Phone : +33 (0)1 40 13 12 12
Mail : chacha@chachaclub.fr
Internet Site : www.chachaclub.fr
Description:
C'est avec joie que la team PRESS OFFICER vous invite à célébrer ensemble les 3 ans de notre bureau de presse dans le nouveau club parisien « le Tribunal ». Au programme : tchin-tchin avec les cidres MAISON SASSY, dégustation des cocktails gluten free STOLI VODKA et des cocktails noirs KRAKEN RUM, découverte des sorbets LAPP saveur mojito, et plein d'autres animations sous le tempo de la délicieuse @KESALY

Le Tribunal Birthday Party 3









[23:00-23:55] Vernissage de Haegue Yang "In the Cone of Uncertainty"
Location:
Miami
Miami
33010 Miami
Etats-Unis
Internet Site : www.miamigov.com
Description:
The Bass Museum, Miami

2 novembre 2019 - 5 avril 2020

In the Cone of Uncertainty met au premier plan la curiosité constante de Haegue Yang (née en 1971 à Séoul) pour le monde et ses inlassables expérimentations visant à matérialiser la complexité des identités en mutation. Vivant entre Séoul et Berlin, Haegue Yang utilise des objets quotidiens produits industriellement, des processus numériques et des techniques artisanales fastidieuses. Elle mobilise et embrasse des histoires et des réalités complexes, souvent personnelles, à travers des oeuvres sensuelles et immersives mêlant narration et forme. Évoquant des perceptions performatives, sonores et atmosphériques associées à la chaleur, au vent et aux cloches, les environnements de Yang semblent familiers, tout en générant des expériences temporelles et spatiales déroutantes.

MEMBER RECEPTION
SATURDAY, NOV 2
6:00 PM - 7:00 PM

OPENING RECEPTION
SATURDAY, NOV 2
7:00 PM - 9:00 PM

In the Cone of Uncertainty foregrounds Haegue Yang's (b. 1971, Seoul) consistent curiosity about the world and tireless experimentation with materializing the complexity of identities in flux. Living between Seoul and Berlin, Yang employs industrially produced quotidian items, digital processes, and labor-intensive craft techniques. She mobilizes and enmeshes complex, often personal, histories and realities vis-à-vis sensual and immersive works by interweaving narrative with form. Often evoking performative, sonic and atmospheric perceptions with heat, wind and chiming bells, Yang's environments appear familiar, yet engender bewildering experiences of time and place.

The exhibition presents a selection of Yang's oeuvre spanning the last decade - including window blind installations, anthropomorphic sculptures, light sculptures, and mural-like graphic wallpaper - taking its title from an expression of the South Florida vernacular, that describes the predicted path of hurricanes. Alluding to our eagerness and desperation to track the unstable and ever-evolving future, this exhibition addresses current anxieties about climate change, overpopulation and resource scarcity. Framing this discourse within a broader consideration of movement, displacement and migration, the exhibition contextualizes contemporary concerns through a trans-historical and philosophical meditation of the self.

Given its location in Miami Beach, The Bass is a particularly resonant site to present Yang's work, considering that over fifty percent[1] of the population in Miami-Dade County is born outside of the United States, and it is a geographical and metaphorical gateway to Latin America. Yang has been commissioned by the museum to conceive a site-specific wallpaper in the staircase that connects the exhibition spaces across The Bass' two floors. This wallpaper will be applied to both transparent and opaque surfaces to accompany the ascending and descending path of visitors within the exhibition. Informed by research about Miami Beach's climatically-precarious setting, the wallpaper, titled Coordinates of Speculative Solidarity (2019), will play with meteorological infographics and diagrams as vehicles for abstraction. Interested in how severe weather creates unusual access to negotiations of belonging and community, as well as the human urge to predict catastrophic circumstances, the work reflects a geographic commonality that unconsciously binds people together through a shared determination to face a challenge and react in solidarity.

Yang's exhibition encompasses galleries on both the first and second floors of the museum and exemplifies an array of Yang's formally, conceptually ambitious and rigorous body of work. Considered an important 'Light Sculpture' work and one of the last made in the series, Strange Fruit (2012-13) occupies one of the first spaces in the exhibition. The group of anthropomorphic sculptures take their title from Jewish-American Abel Meeropol's poem famously vocalized by Billie Holiday in 1939. Hanging string lights dangling from metal clothing racks intertwined with colorfully painted papier-mâché bowls and hands that hold plants resonate with the poem's subject matter. The work reflects a recurring interest within Yang's practice, illuminating unlikely, less-known connections throughout history and elucidating asymmetrical relationships among figures of the past. In the story of Strange Fruit, the point of interest is in a poem about the horrors and tragedy of lynching of African-Americans in the American South born from the empathies of a Jewish man and member of the Communist party. Yang's interests are filtered through different geopolitical spheres with a keen concentration in collapsing time and place, unlike today's compartmentalized diasporic studies.

Central to In the Cone of Uncertainty is the daring juxtaposition of two major large-scale installations made of venetian blinds. Yearning Melancholy Red and Red Broken Mountainous Labyrinth are similar in that they are both from 2008, a year of significant development for Yang, and their use of the color red: one consists of red blinds, while the other features white blinds colored by red light. With its labyrinthine structure, Red Broken Mountainous Labyrinth bears a story of the chance encounter between Korean revolutionary Kim San (1905-1938) and American journalist Nym Wales (1907-1997), without which a chapter of Korean history would not survive to this day. Yearning Melancholy Red references the seemingly apolitical childhood of French writer and filmmaker Marguerite Duras (1914-1996). While living in French Indochina (present-day Cambodia, Vietnam, and Laos), Duras and her family experienced a type of double isolation in material and moral poverty, by neither belonging to the native communities nor to the French colonizers, embodying the potentiality for her later political engagement. Despite their divergent subject matter, both works continue to envelop an interest in viewing histories from different perspectives and the unexpected connections that arise. By staging the two works together, what remains is Yang's compelling constellation of blinds, choreographed moving lights, paradoxical pairings of sensorial devices - fans and infrared heaters - and our physical presence in an intensely charged field of unspoken narratives.

A third space of the exhibition will feature work from Yang's signature 'Sonic Sculpture' series titled, Boxing Ballet (2013/2015). The work offers Yang's translation of Oskar Schlemmer's Triadic Ballet (1922), transforming the historical lineage of time-based performance into spatial, sculptural and sensorial abstraction. Through elements of movement and sound, Yang develops an installation with a relationship to the Western Avant-Garde, investigating their understanding in the human body, movement and figuration.

Observing hidden structures to reimagine a possible community, Yang addresses themes that recur in her works such as migration, diasporas and history writing. Works presented in In the Cone of Uncertainty offer a substantial view into Yang's rich artistic language, including her use of bodily experience as a means of evoking history and memory.

Haegue Yang lives and works in Berlin, Germany and Seoul, South Korea. She is a Professor at the Staedelschule in Frankfurt am Main. Yang has participated in major international exhibitions including the 21st Biennale of Sydney (2018), La Biennale de Montréal (2016), the 12th Sharjah Biennial (2015), the 9th Taipei Biennial (2014), dOCUMENTA (13) in Kassel (2012) and the 53rd Venice Biennale (2009) as the South Korean representative.

Recipient of the 2018 Wolfgang Hahn Prize, she held a survey exhibition titled ETA at the Museum Ludwig in Cologne in the same year, which displayed over 120 works of Yang from 1994-2018. Her recent solo exhibitions include Tracing Movement, South London Gallery (2019); Chronotopic Traverses, La Panacée-MoCo, Montpellier (2018); Tightrope Walking and Its Wordless Shadow, La Triennale di Milano (2018); Triple Vita Nestings, Govett-Brewster Art Gallery, New Plymouth, which travelled from the Institute of Modern Art, Brisbane (2018); VIP's Union, Kunsthaus Graz (2017); Silo of Silence - Clicked Core, KINDL - Centre for Contemporary Art, Berlin (2017); Lingering Nous, Centre Pompidou, Paris (2016); Quasi-Pagan Serial, Hamburger Kunsthalle (2016); Come Shower or Shine, It Is Equally Blissful, Ullens Center for Contemporary Art, Beijing (2015); and Shooting the Elephant 象 Thinking the Elephant, Leeum, Samsung Museum of Art, Seoul (2015). Forthcoming projects include the Museum of Modern Art (October 2019), Tate St. Ives (May 2020) and Art Gallery of Ontario in Toronto (2020).

Yang's work is included in permanent collections such as the Museum of Modern Art, New York, USA; M+, Hong Kong, China; National Museum of Modern and Contemporary Art, South Korea; Tate Modern, London, UK; The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA; and The Walker Art Center, Minneapolis, USA. Her work has been the subject of numerous monographs, such as Haegue Yang: Anthology 2006-2018: Tightrope Walking and Its Wordless Shadow (2019); Haegue Yang: ETA 1994-2018 (2018); Haegue Yang - VIP's Union (2017); and Haegue Yang: Family of Equivocations (2013).

[1] United States Census Bureau. (2017). Foreign born persons, percent, 2013-2017. Retrieved from https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/miamidadecountyflorida#

Vernissage de Haegue Yang "In the Cone of Uncertainty"

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