Wednesday, October 21, 2020
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21
October 2020
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  Exposition "Bêtes de scène"
Location:
Espace Monte-Cristo
Fondation Villa Datris Paris
9, rue Monte-Cristo
75020 Paris
M° Alexandre Dumas
France
Phone : +33 (0)1 48 17 60 60
Mail : montecristo@fondationvilladatris.com
Internet Site : www.fondationvilladatris.com
Description:
Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"

Du 14 mars au 12 juillet 2020
Prolongation de l'exposition du 2 septembre au 20 décembre 2020
Du mercredi au dimanche de 11:00 à 18:30

Entrée libre : gratuit

Commissariat d'exposition et scénographie :
Pauline Ruiz et Jules Fourtine

« L'art ne cesse pas d'être hanté par l'animal. »
Gilles Deleuze et Félix Guattari


Pour la troisième année consécutive, l'Espace Monte-Cristo présente à Paris les nouvelles acquisitions de la Collection Fondation Villa Datris (située à L'Isle-sur-la-Sorgue dans le Luberon).
Bêtes de scène à Paris ! Les animaux dans la sculpture contemporaine revisite dans une nouvelle scénographie l'exposition qui a réuni plus de 51 000 visiteurs à l'Isle-sur-la-Sorgue en 2019.
À travers la sélection de 57 sculptures de 29 artistes français et internationaux, elle pose un regard artistique contemporain sur l'animal : de la beauté sauvage à la bête qui sommeille en nous.


Ils nous surprennent, nous font rire, nous agacent et nous émeuvent. Véritables bêtes de scène toujours prêtes à faire le show, les animaux sont une source inépuisable d'inspiration pour les artistes. Pour s'en convaincre, il suffit de faire un tour à la Fondation Villa Datris, qui présente en ce moment 57 sculptures réalisées par 29 artistes contemporains français et internationaux en hommage à ces drôles de bestioles.

Lapin aux aguets de Françoise Pétrovitch, albatros en néons lumineux du collectif Art Orienté Objet, renard blessé de Pascal Bernier, louve folklorique de Katia Bourdarel ... Les animaux sont représentés ici sous toutes leurs coutures. Certains s'inspirent de la mythologie et des récits fondateurs - Kate MccGwire et son serpent à plume rappelant le Quetzalcoatl mésoaméricain, Evert Lindfors revisitant l'Arche de Noé -, d'autres s'intéressent à la frontière entre animalité et domesticité, comme Sébastien Gouju qui imagine une pieuvre vivant dans une salle de bain !

Laurent Perbos joue la carte de l'originalité et de l'humour en affublant un petit oiseau d'une cagoule de catcheur mexicain tandis que Samuel Rousseau revisite les peintures rupestres préhistoriques. Autant d'initiatives surprenantes qui nous invitent à reconsidérer notre rapport avec les animaux.

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Art orienté objet, Albatros, 2017, Collection Fondation Villa Datris
©Franck Couvreur

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Kate MccGWIRE, Paradox, 2019, Collection Fondation Villa Datris
©JP Bland-détail

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Katia Bourdarel, Je suis une louve, 2012, Collection Fondation Villa Datris
© Bourdarel, Paris 2019 Photo Aeroplastics, Bruxelles

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Laurent Perbos - Inséparables, rouge gorge et canaris 2014
© Galerie Baudoin / Photographie Jacques Penon et Michel Erlich

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Laurent PERBOS, De Marbre et d'or, 2005
© Galerie Baudoin Lebon / Raphaël Chipault

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Laurent Perbos, Sans titre (Lucha Libre), 2017
© Baudoin Lebon / Photographie Laurent Perbos

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Laurent Perbos, The Birds, 2012
© Galerie Baudoin Lebon / Laurent Perbos, détail

Vernissage de l'exposition "Bêtes de scène"
Pascal BERNIER, Accident de chasse (renard), Collection Fondation Villa Datris
©Eric de Ville ©Pascal Bernier_ADAGP, Paris 2019

08:00  
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14:00 [14:00-20:00] Vernissage d'Elina Brotherus "Bad Camouflage"
Location:
gb agency
18, rue des Quatre Fils
75003 Paris
M° Rambuteau, Saint-Sébastien - Froissart, Arts et Métiers, Saint-Paul
France
Phone : +33 (0)1 44 78 00 60
Mail : gb@gbagency.fr
Internet Site : www.gbagency.fr
Description:
Du 21 Octobre au 21 Novembre, 2020

[14:00-18:00] Vernissage de Heike-Karin Föll "blushing"
Location:
Campoli Presti
6, rue de Braque
75003 Paris
M° Rambuteau
France
Phone : +33 (0)1 40 29 08 92
Mail : info@campolipresti.com
Internet Site : www.campolipresti.com
Description:
21 October - 28 November 2020
Opening: 21 October 2020, 2 - 6 pm
Nocturne des Galeries: 22 October 2020, 4 - 8 pm

Heike-Karin Föll's work recalibrates the artistic endeavours of painting, drawing, and writing, and her show blushing locates this rebalancing act in our very present: the year 2020, as digital technology makes itself felt in our lifeworld ever more strongly, and as a pandemic is reshaping our realities. Think of this artistic recalibrating activity - by way of the show's title blushing - as a reaction, a change in hue, the becoming more intense of a shade in certain spots, at the expense of other parts of the body.The consistency and application of the perennial make-up that is la peinture (as Morisot, Manet, and Baudelaire knew) must change.

One central question of blushing is what, under today's circumstances, the small format on the wall can become? - There is, presented in the gallery's library, a plan in images and writing for the show, a form reminiscent of cinematic practice - a storyboard. These works on paper also echo the experimental rearrangement of letters and pictures on the pages of historical avant-garde journals. And there is the installation my brain, in which standardized A4 paper forms the basis of artistic operations of drawing, applying colour, xeroxing, printing, sketching, and taking notes. These individual pages are displayed on the wall where they evoke both: the medium on which the artist thinks, practices, and has put herself to work - the leaf; while also giving us the impression of a set of digital folders arranged on a computer's desktop. Both conjoined forming an image of artistic work in our present: production on paper and on the screen.

It has been observed by critics and historians of art, literature and media that small forms hold up particularly well to mounting pressures: under duress, in times of crises and upheavals, the small form - the short story, the clip, the drawing, or the anecdote - offer a compactness and an economy of means that allows for smooth transmission, quoting, sharing, etc. When the pandemic engulfed our world, some were reminded of one of the primary scenes of cultural production in the West: The story goes that the novella was invented by a group of friends withdrawing to a secluded estate to escape from plague-ridden Florence. There, they told each other short stories in the evenings. Thus was born the novella: a small format robust enough to withstand and thrive in pandemic times

In blushing, Föll expands her work with small formats to encompass both canvas and painter's cardboard. While retaining the small dimension, these have acquired a new solidity: thicker than paper, when placed on the walls they can seem like tiles: elements of quasi-architectural cladding; but also those 'tiles' that we have become accustomed to seeing on our screens, holding meetings, seminars, and all sorts of digital gatherings through software such as zoom. Reconsidered from our recently increasingly digitized lifeworld-interfaces, the media-historical trajectory once plausibly suggested by art historian Anne Friedberg - the 'Window - From Alberti to Microsoft' - seems to have both shattered and solidified. Rather than 'a window' the screen, to which Föll's work return, is a desktop of folders, a mosaic of tiles. We have reached another moment in which the picture-surface ceases to be conceived as a transparent zone, offering a view into an imaginary 'beyond'; rather it presents itself as a concrete, now hyper-flat arena on which folders are stacked, images appear, data is stored. A new recourse to that moment in the history of painting, once described by Leo Steinberg apropos American mid 20th century painting, in which what seemed transparent became the 'flatbed picture plane': now an informational desktop.

The show also encompasses a number of large formats: there is the array of movements of the brush that traverses and punctuates those canvases, swishing, as it were, across, as seen in the 'scratch series': modifications of that basic gesture of painting - the brush stroke - as per our movements on the smartphone's display - swiping left, or swiping right, tapping a finger on the screen. Against the compactness and conciseness of the small format the artist's larger canvases now even more clearly than before articulate a less dominant, even light, loose and at times fragile mode of organisation.

Colours are powdery: the shades and forms on Constructivist Bow, perhaps, at one point, might have been rich, but now pale. Untitled (fashion) has a pastel quality, magnetic takes on the air of a watercolour. Large scale no longer automatically equals authority and needs to be rethought. - A face blushes, a shade of rose intensifies, calling for some additional powder here and there, doing its unmitigated work elsewhere.

- Philipp Ekardt

Heike-Karin Föll (b. 1967) lives and works in Berlin. She recently had a major solo exhibiton at KunstWerke Institute for Contemporary Art in Berlin (2019). Past exhibitions include Centre d'Art Neuchâtel, Switzerland (2018); Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin (2016); Mumok, Vienna (2016); Kunsthalle Bern, Switzerland (2014); The National Gallery of Denmark, Copenhagen (2014); National Museum, Tbilisi (2014); Museum of Contemporary Art, Basel (solo exhibition 2012) and Kunsthalle Zürich, Switzerland (2011). The artist is currently a Professor for Drawing and Critical Digitality at Berlin University of the Arts (Universität der Künste Berlin, UdK).

Vernissage de Heike-Karin Föll "blushing"

[14:00-18:00] Vernissage presse de la foire Art Elysées 2020 - annulé
Location:
Avenue des Champs-Elysées
Avenue des Champs-Elysées
75008 Paris
M° Charles de Gaulle - Etoile, George V, Franklin D. Roosevelt, Champs-Elysées
France
Description:
Pavillons, avenue des Champs-Élysées, Paris 8e
de la place Clemenceau à la place de la Concorde

Horaires d'ouverture au public
du jeudi 22 au lundi 26 octobre 2020
tous les jours de 11h à 20h, lundi fermeture à 18h

Ouverture à la presse et aux professionnels sur invitation :
- Après-midi presse et professionnel : mercredi 21 octobre de 14h à 18h
- Vernissage : mercredi 21 octobre de 18h à 22h
- Nocturne : jeudi 22 octobre de 20 à 22h





[18:00-21:00] Vernissage de l'exposition "Le Corps et l'Âme"
Location:
Musée du Louvre
Place du Carrousel
75058 Paris Cedex 01
M° Palais Royal - Musée du Louvre
France
Phone : +33 (0)1 40 20 50 50
Fax : +33 (0)1 40 20 54 52
Internet Site : www.louvre.fr
Description:
De Donatello à Michel-Ange. Sculptures italiennes de la Renaissance

Du jeudi 22 octobre au lundi 18 janvier, hall Napoléon

De la seconde moitié du 15e siècle au début du 16e siècle, période d'apogée de la Renaissance italienne, les recherches sur l'expression des sentiments sont au cœur des démarches des plus grands sculpteurs. Venez rencontrer plus de 140 œuvres et ressentir l'émotion qui surgit de cet ensemble.

[18:00-22:00] Vernissage de la FIAC 2020 - annulé
Location:
Grand Palais
Galeries Nationales du Grand Palais
avenue Winston Churchill
3, avenue du Général Eisenhower
75008 Paris
M° Champs-Elysées - Clemenceau
France
Internet Site : www.grandpalais.fr
Description:
47e édition de la FIAC

du 22 au 25 octobre 2020

[18:00-22:00] Vernissage de la foire Art Elysées 2020 - annulé
Location:
Avenue des Champs-Elysées
Avenue des Champs-Elysées
75008 Paris
M° Charles de Gaulle - Etoile, George V, Franklin D. Roosevelt, Champs-Elysées
France
Description:
Pavillons, avenue des Champs-Élysées, Paris 8e
de la place Clemenceau à la place de la Concorde

Horaires d'ouverture au public
du jeudi 22 au lundi 26 octobre 2020
tous les jours de 11h à 20h, lundi fermeture à 18h

Ouverture à la presse et aux professionnels sur invitation :
- Après-midi presse et professionnel : mercredi 21 octobre de 14h à 18h
- Vernissage : mercredi 21 octobre de 18h à 22h
- Nocturne : jeudi 22 octobre de 20 à 22h

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